U okviru projekta Učim poduzetništvo 5.0., čiji je nositelj Agencija za odgoj i obrazovanje, od 26. do 28. lipnja 2023., održan je prvi od tri modula edukacije Trening trenera za poduzetništvo. Edukacija se provodila u školama partnerima – OŠ Vođinci u Vođincima za 10 sudionika/učitelja iz Vukovarsko-srijemske županije i u OŠ Silvije Strahimir Kranjčević u Levanjskoj Varoši, za 7 sudionika/učitelja iz Osječko-baranjske županije.
Za vrijeme trajanja trodnevne edukacije, sudionicima su kroz interaktivne radionice, prezentirani sadržaji iz poduzetništva i učeničkog zadrugarstva.
Na početku edukacije, pozdravnu riječ, sudionicima iz Osječko-baranjske županije uputila je Nataša Šego, ravnateljica OŠ Silvije Strahimir Kranjčević, Levanjska Varoš, a u OŠ Vođinci u Vođincima, sudionicima iz Vukovarsko-srijemske županije obratila se ravnateljica škole, Katica Gudelj.
U okviru radionice O poduzetništvu, pomoću poduzetništva i za poduzetništvo, koju je vodila prof. dr. sc. Sunčica Oberman Peterka, redovita profesorica Ekonomskog fakulteta u Osijeku, polaznici su razgovarali o poduzetništvu kao kompetenciji, potrebnoj svakome za uspjeh u svakodnevnom životu, kako pomoću poduzetničke kompetencije odgovoriti na brojne izazove iz okruženja, te što je sve potrebno za poduzetništvo, u najužem smislu ove riječi – pokretanju poduzetničkog projekta/pothvata. Polaznici su također razgovarali o mitovima/predrasudama o poduzetništvo, te se složili da se poduzetnici ne rađaju, nego se stvaraju (kroz formalno, neformalno i informalno obrazovanje), te da poduzetnici NISU kockari, jer pomno planiraju i prikupljaju informacije da bi minimizirali neuspjeh i rizik pothvata u koji ulaze (Kockanje je igra na sreću u kojoj uspjeh ovisi isključivo o sreći, dok uspjeh u poduzetništvu nikako ne možemo izjednačiti sa igrama na sreću!). Na radionici se razgovaralo i o europskom okviru poduzetničkih kompetencija EntreComp-u (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1317&langId=en) , koji definira petnaest poduzetničkih kompetencija, podijeljenih u tri područja (Ideja, akcija, resursi), a svaka od tih kompetencija se može razvijati kroz različite sadržaje (nastavne i izvannastavne aktivnosti) na svim razinama obrazovanja.
I na kraju, polaznici su na radionici razgovarali i o osnovnim elementima svakog poduzetničkog projekta/pothvata (ideja/prilika, resursi, tim), te o poslovnom planu, kao važnom elementu, koji pomaže voditelju projekta (poduzetniku) u planiranju svih ovih elemenata, te minimiziranju rizika od neuspjeha tog pothvata. Na kraju, ideje o razvoju svojih školskih zadruga razradili su kroz poslovne planove, a njihove finalne prezentacije poslovnih planova školskih zadruga bit će na sljedećem Modulu edukacije, u okviru projekta Učim poduzetništvo 5.0, koji će se održati krajem kolovoza 2023. godine na Ekonomskom fakultetu u Osijeku.
Temu Poduzetničkih kompetencija poželjnih za poduzetnike i zadrugare, posebno voditelje zadruga, sa sudionicima je obradila poduzetnica, mr. sc. Dinka Krčelić. Fokus je bio na nekoliko specifičnih kompetencija koje su posebno relevantne za školske zadruge:
- kompetencije vodstva i upravljanja, relevantne posebno za voditelje školskih zadruga, i s tim povezan timski rad kao poželjni rezultat uspješnog vodstva. Tu je poseban naglasak bio na nekim specifičnostima timova: definicijom, ulogama u timu i dinamikom grupe kako bih voditelji doveli svoje zadrugare do tima, prepoznali jake i slabe točke svojih timova te razumjeli timsku dinamiku i produktivnost/neproduktivnost timova.
- komunikacijske vještine kao nužna kompetencija u svakom međuljudskom odnosu te razumijevanje zašto komunikacija može biti uspješna ili manje uspješna te kako ju poboljšati.
- vještine prezentiranja kao poželjna kompetencija za svaku komunikaciju, svaki sastanak, predstavljanje svojih ideja, rada zadruge i sl. bez obzira radi li se samo o kolegama unutar zadruge ili prezentacijama prema suradnicima, partnerima i klijentima.
Izlaganjem ravnateljice Centra za odgoj i obrazovanje Čakovec, Dragice Benčik, dipl. def. i Vladimire Brezak, prof., voditeljice odjela za predškolski odgoj i osnovno školstvo u AZOO „Poduzetništvo i kompetencije učenika s teškoćama“ sudionici su dobili sve relevantne informacije te uvid u specifičnosti pojedinih kategorija učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u našem obrazovnom sustavu. U odgojno-obrazovnom radu učenici s teškoćama, a osobito učenici s teškoćama u razvoju, trebaju specifične oblike edukacijsko-rehabilitacijske podrške u vidu prilagodbe postupaka poučavanja, prilagodbe okruženja te prilagodbe vrednovanja. Kako bi učenici s teškoćama unutar obrazovnog sustava ostvarili svoj puni potencijala škola ih treba svakako uključiti i u izvannastavne aktivnosti, prema njihovom interesu i talentima, jer uključenost u izvannastavne aktivnosti dokazano pozitivno utječe na produbljivanje znanja, proširenje interesa, pozitivan socio-emocionalni razvoj te prevenciju poremećaja u ponašanju kod uključenih učenika. Temu – Rad s darovitim učenicima, sa sudionicima je obradila dr. sc. Verica Jovanovski, savjetnica za poduzetništvo u Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Cilj ove radionice je bio – pružanje dodatnih znanja, vještina i alata voditeljima učeničkih zadruga kako bi bolje razumjeli i podržali darovite učenike.
Tijekom interaktivne radionice sudionici su potaknuti na: promišljanje o potrebama darovitih učenika uključenih u rad učeničke zadruge, prepoznavanju i prilagodbi metoda rada kojima će daroviti učenici ostvariti svoj puni potencijal, pružiti smjernice za uspješnu komunikaciju i partnerstvo s roditeljima, drugim učiteljima te učenicima. Ishodi: razumijevanje darovitosti, prilagodba rada u učeničkoj zadruzi, poticanje kreativnosti i kritičkog mišljenja, suradnja. Djelatnici Hrvatskog saveza učeničkih zadruga, koji je partner na projektu, Blanka Horvat, dipl. ing. i Domagoj Bajtal, prof., sudionike su proveli kroz učeničko zadrugarstvo u hrvatskim školama – od povijesti i nastanka prvih učeničkih zadruga do zakonskih okvira na temelju kojih djeluju današnje učeničke zadruge.
Sudionici su saznali sve o osnivanju i dokumentaciji učeničke zadruge, programskim sadržajima učeničkih zadruga, razgovaralo se o pristupu radu u učeničkoj zadruzi, o svim manifestacijama i smotrama na kojima zadrugari sudjeluju kao i o samom značaju učeničkih zadruga danas. Sudionicima je prezentiran i rad Hrvatskog saveza učeničkih zadruga, kao nacionalne asocijacije učeničkog zadrugarstva u Hrvatskoj. HSUZ vodi Registar učeničkih zadruga RH u kojem je danas 693 učeničke zadruge iz osnovnih i srednjih škola i COO-a. Sudionici edukacije u evaluacijskom upitniku izrazili su zadovoljstvo pristupom i obradom tema, pohvaljena je stručnost trenera te cjelokupna organizacija edukacije. Sljedeći modul, na kojem će sudionici prezentirati poslovne planove za svoje učeničke zadruge, održat će se 28. i 29. kolovoza 2023. na Ekonomskom fakultetu u Osijeku.