U srijedu 4. svibnja, putem Zooma održano je predstavljanje Praktičnog priručnika Udruge Sunce za odgojno-obrazovne ustanove i organizacije civilnog društva koje su predstavili Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce iz Splita s partnerom projekta Hrvatskom udrugom učeničkog zadrugarstva.
Projekt pod nazivom Zelena učenička poduzeća – održivo razmišljanje i djelovanje i Održiva učenička poduzeća u hrvatskim srednjim školama – zelena poduzeća promiču održivo poduzetničko razmišljanje i djelovanje mladih ljudi u Hrvatskoj predstavila je Margita Radman iz Udruge Sunce koja je pred 60 sudionika ispričala sve pojedinosti projekta kao i promjene koje su bili primorani uvesti tijekom trajanja pandemije. Riječ je o vrijednom projektu koji propituje današnje ekonomske paradigme zapadnih društava poput linearnog razvoja i konstantnog rasta i zamjenjuje ih odgovornim promišljanjem o održivom razvoju, odgovornosti prema prirodnim resursima i naglašava nužnost promjene obrazovne paradigme koja bi kroz obrazovne institucije mlade trebala aktivno uključiti u promišljanje (svoje) budućnosti i zamjeniti princip uzmi, napravi, potroši i baci s učinkovitim i pametnim upravljanjem resursima. U ovom kontekstu, u Hrvatskoj su dobar primjer učeničkih poduzeća upravo učeničke zadruge kao model aktivnosti i učenja koja mogu donijeti promjenu s novim, svjesnijim generacijama educiranim za stvaranje promijena.
Nakon predstavljanja projekta, njegovih ciljeva, učesnika i svih pojedinosti koje su bile bitne za realizaciju, sudionici u projektu, učiteljica iz Obrtne tehničke škole Split, zajedno s učenicima, prezentirala je kroz etape Predstavljanje projektnih aktivnosti – izrada zajedničkog proizvoda, projekt u kojemu su bile uključene UZ Karika iz Obrtne tehničke škole Split s izradom drvene kutije za proizvod A’la Pašticada, UZ GOGSS (Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split) koja je bila zadužena za dizajnersko i vizualno oblikovanje plakata, naljepnica, ambalaže i svih vizuala koje prate proizvod te UZ Trišnja (SŠ Braća Radić, Kaštel Štafilić) koja je pripremila umak prema posebnoj recepturi. Kroz navedeni primjer dobre prakse zorno je pokazana realizacija projekta od ideje do krajnjeg proizvoda. Od početne ideje proizvodnje lizalice, prema ideji dvije učenice iz SŠ Braća Radić došlo se do ideje izrade vegetarijanskog umaka – pašticade kao tržišnim proizvodom. Paralelno s razvojem recepture za pašticadu, razvijala se ideja o vizualno oblikovanju proizvoda, pakiranju, ciljnoj skupini, dizajnu te u konačnici cjelokupnoj marketinškoj strategiji u čiju su priču bili uključeni svi dionici projekta, razvijajući svoju ideju kroz faze da bismo u konačnici dobili vrijedan i tržišno konkurentan proizvod koji je u potpunosti rezultat rada navedenih partnera.
U zadnjem dijelu predstavljanja priručnika, Maja Golem iz Udruge za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce predstavila je projekte Sudjeluj u održivom razvoju: shvati – provedi – oblikuj, Održiva učenička poduzeća u hrvatskim srednjim školama u sklopu kojih se nastoji jačati svijest o čovjekovoj aktivnoj i odgovornoj ulozi spram prirode i okoliša, uključivanje u zajednički proces donošenja odluka te razvijanje ideja u skladu s ekološkim principima i održivim razvojem. U ovom kontekstu, posebno su zanimljiva učenička ‘poduzeća’ koja u državama EU djeluju u sklopu obrazovnih institucija i strukturom su slična pravim poduzećima, orjentirana na tržište. U ovakvim školskim ‘poduzećima’ koja imaju velike sličnosti s hrvatskim učeničkim zadrugama, učenici stječu gospodarske i poduzetničke kompetencije i kroz rad i djelovanje dobivaju izravan susret i iskustvo sa svijetom tržišnog gospodarstva. Kao primjer navedenoga istaknute su učeničke zadruge Ban iz SŠ Ban Josip Jelačić iz Zaprešića pod vodstvom Zdravke Kramarić i njihov sjajni projekt Banov brk kao primjer uspješnog brendiranja škole i zadruge, lokalne sredine i turističkog potencijala i učenička zadruga Vridne ruke koja djeluje u Poljoprivrednoj, prehrambenoj i veterinarskoj školi Stanka Ožanića iz Zadra voditeljice Željkice Aralice i njihov projekt Permakulturni vrt.
Projekt se odvijao u suradnji Njemačkog društva za odgoj i obrazovanje za okoliš (DGU) i Udruge za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce. Glavni doprinos DGU-a postojeće je znanje i iskustvo o održivim učeničkim poduzećima u Njemačkoj, dok je Sunce lokalno provelo proijekt u suradnji s raznim suradnicima iz područja obrazovanja, nevladinog i poslovnog sektora.
Linkovi:
UZ Vriedne ruke / Permakulturni vrt
Napomena: tiskani primjerak priručnika može se zatražiti na mail: margita.radman@sunce-st.org